
Rekabet Kurulu 2011 yılında, motorlu taşıtlar sektöründe faaliyet gösteren 19 teşebbüsün 2006 yılından itibaren fiyat stratejisi belirlemeye yönelik diğer firmalarla toplantı ve mesajlaşma yoluyla birlikte hareket ettiği gerekçesiyle büyük para cezaları uygulamıştı. Kurulun soruşturma özetinde, “özellikle ÖTV indiriminden 3 gün sonra 19 Mart 2009’da 13 firmanın katıldığı ve bulunan elektronik posta çerçevesinde ‘tüm markaların kısa vadede zam yapmayı planladıklarını’ açıkladıkları ve tamamına yakınının da fiyat artışına gittikleri toplantı, Haziran 2009 tarihinde gene ÖTV’de değişim üzerine 3 firmanın iletişimde olmaları, 2006 yılında 4 büyük teşebbüsün avro kurundaki artışı fiyatlara yansıtıp yansıtmamaya yönelik görüşmeleri ve ardından fiyatlarını aynı gün artırmaları, 2008 yılında avro kurundaki değişim üzerine toplam 15 firmanın katılımının olduğu iki ayrı toplantıda fiyatlarda artışın olup olmayacağı tartışmaları ile çeşitli diğer fiyat, stok, hedef ve satış stratejisine ilişkin görüşmeler sebebiyle 19 teşebbüse ceza verilmesi gerektiği” ifadelerine yer verilmişti.
CEZA YAĞMIŞTI
Buna göre, 4054 sayılı kanunu ihlal ettikleri gerçeksiyle 2010 mali yılı sonunda oluşan ve Kurul tarafından belirlenen yıllık gayri safi gelirlerinin takdiren binde 3’ü oranında olmak üzere Mercedes Benz Türk A.Ş.’ye 10 milyon 452 bin 449,44 lira, binde 5’i oranında olmak üzere Mermerler Otomotiv Taşımacılık Turizm Tekstil İnşaat Gıda ve Pazarlama A.Ş.’ye 107 bin 708,11 lira idari para cezası verildi. Ayrıca, 2010 yılı mali yılı sonunda oluşan gayri safi gelirlerinin binde 6’sı oranında olmak üzere Temsa Global Sanayi ve Ticaret A.Ş’ye 5 milyon 429 bin 255,32 lira, binde 7,5’u oranında olmak üzere TOFAŞ Türk Otomobil’e 47 milyon 803 bin 884,07 lira, Ford Otomotiv’e 68 milyon 844 bin 704,73 lira, yüzde 1 oranında olmak üzere ALJ Otomotiv A.Ş.’ye 220 bin 220,11 lira, Anadolu Araçlar Ticaret A.Ş.’ye 268 bin 99,35 lira, Baylas Otomotiv A.Ş’ye 7 milyon 61 bin 480,69 lira, Çelik Motor Ticaret A.Ş’ye 3 milyon 285 bin 999,41 lira, Hyundai Assan Otomotiv’e 15 milyon 871 bin 642,95 lira, Mais Motorlu Araçlar’a 26 milyon 638 bin 46,81 lira, Nissan Otomotiv’e 4 milyon 481 bin 563,73 lira idari para cezası verildi.
68 MİLYON 844 BİN LİRA CEZA
Ford Otomotiv 68 milyon 844 bin 704 lira olan borcunu erken ödediği için 51 milyon 117 bin 193 liralık bir ödeme yaptı. Bu ödeme sonrasında Önce Danıştay’a itiraz yapan Ford daha sonra konuyu Anayasa Mahkemesi’ne taşıdı. Rekabet Kurulu raportörlerinin Gölcük’teki fabrikada inceleme yapmasının konut dokunulmazlığın ihlal olduğunu, hakim kararı olmadan işyerinde arama yapıldığını ve maillerin çıktı yoluyla alındığını belirterek hak ihlali itirazında bulundu. Ford, ceza kesilen 15 otomobil firması arasında en yüksek cezayı almasının ihracat rakamlarının da gelir hesabına katılması olduğunu belirtti. Bu durumun ayrımcılık yasağını ihlal ettiğini belirtti. Mahkemeye erişim hakkının ihlal edildiğini, makul sürede yargılama yapılmadığını da ifade eden Ford ile ilgili olarak karar 12 yıl sonra verildi.
DANIŞTAY’A İLETİLDİ
Anayasa Mahkemesi’nin Ford ile ilgili kararı bugün yayınlandı. Kararda, Ford Otomotiv’in konut dokunulmazlığının ihlal edildiğine ve Ford’un makul sürede yargılanmadığına karar verildi. Ford’un mahkemeye erişim hakkının engellenmediğini, firmaya karşı herhangi bir ayrımcılık yapılmadığını belirten Anayasa Mahkemesi 10 bin 264 liralık yargı giderlerinin Ford’a geri ödenmesine karar verdi. Karar Danıştay’a iletildi. Danıştay söz konusu karar sonrasında kendi kararını değiştirecek mi, mülkiyet hakkı ihlali dolayısıyla usulsüz toplanan deliller nedeniyle Ford’un cezası iptal edilecek mi henüz bilinmiyor.