Ekonomist Prof. Dr. Ümit Özlale meclise sunulan torba yasada TOGG’un rekabet gücünü düşürecek maddelerin yer aldığını dile getirdi. Özlale, Türkiye’nin 4 milyar dolarlık vergi gelirinden vazgeçeceğini ve kanun teklifinin Türkiye’deki yerli otomobil sanayisini baltalayacağını söyledi.
REKABET GÜCÜ ZAYIFLAYACAK
Dünya Gazetesi’ndeki köşesinde dikkat çeken TOGG ile dikkat çeken ifadelere yer veren Özlale, hibrit araçlarda ÖTV indiriminin uygulanması yönünde planların olduğunu ve bu durumun rekabet gücünü zayıflatacağına değindi.
Ekonomist Prof. Dr. Ümit Özlale Dünya Gazetesi’ndeki köşesinde şu ifadelere yer verdi;
“Çin’in yıllar süren teşvik politikalarıyla yarattığı kapasite fazlasını Togg’un gelişimini baltalayacağını bile bile eritmeye çalışmamızın iktisadi hiçbir açıklaması olamaz. Bu kanun teklifini savunanlar, yatırımı teşvik etmek için devlet yardımları ile ilgili kararnamenin 9. maddesinin 7. fıkrasına atıfta bulunsa da ilgili kararnamede gümrüksüz ithalat yatırım kapasitenin %15’i ile sınırlandırılmış durumda. Yani 150.000 araç üretim kapasitesine sahip bir yatırımınız varsa en fazla 22.500 aracı gümrüksüz ithal edebilirsiniz. Dolayısıyla hazırlanan bu teşvik paketi mevcut kararnameyle de uyumlu değil.
Bu kanun teklifinin Togg’u olumsuz etkilemesinin yanında başka etkileri de var şüphesiz. Çok basit bir hesapla 4 milyar dolar civarında bir vergi gelirinden vazgeçiliyor. Hatırlatalım: geçtiğimiz ay açıklanan tasarruf genelgesinin hedefi 5 yıl içinde 100 milyar TL’lik bir tasarrufa ulaşmaktı.
Biz ise üç yıl içinde 150 milyar TL’lik bir vergi gelirinden, hem de kendi otomobil markamızı baltalayacağını bile bile vazgeçiyoruz. Haftalardır, uygulanan bu ekonomi politikasının kendi içinde bir bütünlüğü olmadığını, bu yönetim sisteminde bakanlıkların birbiriyle konuşmadığını yazıyoruz. İşte size son örneği: hem yerli sermayeyi bitirme noktasına getirecek bir karara imza atıyorsunuz hem de tasarruf tedbirlerinin üzerinde bir vergi gelirinden vazgeçiyorsunuz.
Peki bu akıllara ziyan kanun teklifinden kim yarar sağlıyor? Çinli şirket tabii ki!”