İzmit, 105 yıl önce bugün bağımsızlığına yeniden kavuştu. Yaklaşık üç yıl süren işgal döneminin ardından 28 Haziran 1921’de Türk kuvvetlerinin kente girmesiyle birlikte İzmit özgürlüğüne kavuşurken, bu tarih Milli Mücadele’nin en önemli kilometre taşlarından biri olarak kayıtlara geçti. Her yıl olduğu gibi bu yıl da kentte düzenlenen anma programlarında, bağımsızlık mücadelesinin kahramanları saygı ve minnetle anılıyor.
İŞGAL 1918’DE BAŞLADI
Mondros Mütarekesi’nin ardından İzmit, 20 Kasım 1918’de İngiliz kuvvetleri tarafından işgal edildi. İngiliz birliklerinin bölgeden çekilmesinin ardından şehir, 27 Ekim 1920’de Yunan ordusunun kontrolüne geçti. İşgal sürecinde kentte ve çevresinde büyük acılar yaşanırken, çok sayıda yerleşim yeri tahrip edildi ve sivil halk ağır kayıplar verdi.
28 HAZİRAN 1921’DE İZMİT ÖZGÜRLÜĞÜNE KAVUŞTU
Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün önderliğinde yürütülen Milli Mücadele kapsamında ilerleyen Türk kuvvetleri, 28 Haziran 1921’de İzmit’e girerek şehri düşman işgalinden kurtardı. Bu zafer yalnızca Kocaeli için değil, Kurtuluş Savaşı’nın seyri açısından da büyük önem taşıdı.
KAHRAMANLAR MİNNETLE ANIYOR
İzmit’in kurtuluşunda Kara Fatma, Yahya Kaptan, İpsiz Recep ve Ahmet Fuat Paşa başta olmak üzere birçok kahraman önemli rol üstlendi. Verdikleri mücadele sayesinde İzmit yeniden Türk toprağı olurken, bu isimler her yıl düzenlenen anma programlarında saygıyla yad ediliyor.
TARİHİ MİRAS YAŞATILIYOR
İzmit’in kurtuluşu, kentin hafızasında yalnızca bir zafer günü değil, aynı zamanda bağımsızlık ve vatan sevgisinin simgesi olarak görülüyor. Her yıl 28 Haziran’da düzenlenen resmi törenler, çelenk sunma programları ve anma etkinlikleriyle Milli Mücadele kahramanları anılırken, gelecek nesillere bu tarihi mirasın aktarılması amaçlanıyor.
