Derince Belediye Meclisi bugün gerçekleştirildi. Denetim Komisyonu‘nda yer alan CHP’li Meclis Üyesi Nuri Paşa, çok kapsamlı bir konuşma ve rapor ortaya koydu. Bu rapor sonrası Paşa’nın sunumunu tüm gruplar alkışladı.
CHP’li Meclis Üyesi Nuri Paşa’nın konuşması şöyle: “2019 yılı denetim raporu ile ilgili grubum adına söz almış bulunmaktayım. 01.01.2019 – 31.12.2019 tarihleri arasındaki yapılan işlemlerle ilgili yaptığımız çalışmalar sonucundaki düşüncelerimizi kısaca sizlerle paylaşacağım. 2019 yılı gider bütçesi 85 milyon TL olarak tahmin edilmiştir. Fakat gider bütçesi 73 milyon 30 bin 316 TL olarak gerçekleşmiştir. Bu da bütçenin gerçekleşme oranı yüzde 85,92’dir. Yatırıma ayrılan bütçe ise 10 milyon 952 bin 456 TL’dir. Bu rakam bütçenin yüzde 15’ine denk gelmektedir. Bu bütçe yatırımlar için oldukça yetersiz bir bütçedir. Mal alım ve bakım onarım giderleri 19 milyon 30 bin 649 TL’dir. Yani bütçenin yüzde 26,06’sını oluşturmaktadır.
Taşıtların bakım ve onarım giderleri oldukça yüksek görünmektedir. Onarım ve bakım konusunda bazı firmalar tekelleşmiş durumundadır. Belediyemiz bu konuda maliyetleri düşürücü alternatifler geliştirmelidir. Belediye borçları toplamı 71 milyon 495 bin 369 TL’dir. Tahsil edilemeyen alacaklar 74 milyon 326 bin 547 TL’dir. Bu da oldukça yüksek bir rakamdır. Belediyemiz bu konuda ciddi bir çalışma yürüterek kurumun zarara uğramasının önüne geçmelidir. Belediye alacaklarını tahsil etmiş olsa bugün borç yerine kasasında para olmuş olurdu.
DERİNCE VERGİ GELİRLERİ
2019 Yılında vergi gelirlerinin toplam tahakkuku: 53 milyon 394 bin 104 TL’dir. Tahsil edilen tutar 21 milyon 989 bin 653 TL’dir. Tahsil edilemeyen tutar 31 milyon 404 bin 451 TL’dir. Vergi gelirlerinin tahsilat oranı yüzde 41,18’dir. Bu oran oldukça düşük bir orandır.
DERİNCE KİRA GELİRLERİ
2019 Yılı Kira Gelir tahakkuk tutarı : 46 milyon 961 bin 860,35 TL’dir. 2019 Yılı Kira Gelir Tahsilat tutarı 9 milyon 48 bin 932,41 TL’dir. 2019 Yılı Kira Gelir Tahsil edilemeyen tutarı 37 milyon 912 bin 927,94 tl’dir. 2019 Yılı Kira Gelir Tahsilat oranı yüzde 19.27’dir. Kira tahsilatlarında oldukça yetersiz kalınıyor. Belediyemize ait gayrimenkullerin ve diğer kira bedellerinin niçin tahsil edilemediği başlı başına bir sorun. Ya kurumun hukuk bölümünde ciddi zafiyet var ya da belediyemiz bu konuda gerekli hassasiyeti göstermemektedir.
*2019 yılı tahakkuk eden vergi ve diğer gelirlerin tahsilat oranı toplamı : % 50,38 olarak gerçekleşmiştir.
*Tahsilatlarda başarısız bir dönem yaşıyoruz. Tahsilatlara gerekli önem verilmemektedir.
*Takipli alacaklarda geçmiş yıllara oranla daha az tahsilat yapılmıştır.
*Birimler arasında düzenli planlama yapılmadığından dolayı ekleme ve aktarma çok fazla yapılmıştır.
Ekleme ve Aktarma yapılan tutar: 22.583.558,00 tl’dir. Bu da bütçenin %30’dur.
Bu durum bizlerin bütçelerinize neden muhalefet şerhi koyduğumuzu çok iyi açıklamaktadır. Düzenli ve dengeli bir bütçe yapılabilmesi durumunda birimler arasında sık sık ekleme ve aktarma yapılmasına ihtiyaç duyulmayacaktı.
DERİNCE DOĞRUDAN TEMİNLER :
*Doğrudan teminlerden mal alımlarında %10 luk yasal limit aşılmıştır.
*Doğrudan teminlerde genellikle aynı firmalardan mal alım ve yapım işleri yapılmıştır .
Doğrudan teminle yapılan mal alım ve yapım işlerinde fiyatlar piyasa koşullarına göre oldukça yüksektir.Buna birkaç örnek vermek gerekirse
199081 Nolu fatura ile yapılan Parke işçilik 14 TL/m2
064061 Nolu fatura ile yapılan Parke nakliyesi 6tl/m2
149813 Nolu fatura ile alınan İkili Salıncak 1 adedi 1650,00 TL+KDV
149792 Nolu fatura ile alınan İkili Salıncak 1 adedi 2750,00 TL+KDV
İdare malı malzeme ile Kalıp Yapılması 1m2 80,00 + KDV
145504 Nolu Fatura ile yapılan idare malı malzeme ile hatıl yapım işi 1mt 35,50TL+KDV
A4 Nolu Fatura ile yapılan idare malı malzeme ile hatıl yapım işi 1mt 50,00TL+KDV
Yapılmıştır.
*Doğrudan teminlerde yan teklifler genelde aynı firmalardan alınmıştır. Yan teklifler aynı kalem ve aynı yazı karakteriyle yazılmıştır.
*Doğrudan teminlerde ilçe esnafı fazla tercih edilmemiştir.
*Doğrudan teminlerde fiyat farklılıkları oldukça dikkat çekmektedir.
Örneğin : Plywood ,bordür , parke,çay, alçıpan ,salıncak gibi bir çok örnek verilebilir.
Ayrıca faturalarda gerekli ayrıntılar belirtilmemiştir.
*Proje ve tasarım çalışmaları için genellikle il dışındaki firmalarla çalışılmıştır . Örneğin Araptepe ’deki proje için Kayseri firması ile çalışılmıştır.
*İhale edilmesi gereken bazı alım ve yapım işleri doğrudan teminle yapılmıştır.
İhale ile araç kiralaması yapılırken otobüs ve minibüs kiralamaları doğrudan teminle ve hep aynı firmaya verilmiştir.
*Reklam ve tanıtıma fazla harcama yapılmıştır.
Reklam işi genelde aynı firmaya doğrudan teminle verilmiştir.
* Belediyemiz imkanları ile yapılabilecek bazı işler doğrudan temin yolu ile yaptırılmıştır. Bunlara örnek vermek gerekirse;
Yollarda yapılan asfalt kasisler
Parke nakliyesi
İftarlarda masa ve garson hizmet alımı
Üç adet satış reyonu yaptırılması(Harikalar Sahilinde kullanılmak için 61.950,00 tl+kdv)
*Şartsız bağışlarda dikkat çeken yüksek rakamlar bulunmaktadır. Örneğin ;
1 kişi 3 seferde 700 bin TL bağışta bulunmuş.
Bu şartsız bağışın niçin ve hangi amaçla yapıldığını sn. Başkandan öğrenmek istiyoruz.
*Belediyenin altyapı ve üst yapı çalışmalarında hazır betonun oldukça fazla kullanılması yine dikkat çekici bir konudur.
*İhale ile alınan taş tozundaki irsaliyeler düzensiz bir şekilde yazılmıştır.
Kantar fişlerindeki giriş ve çıkış tarihlerinde uyumsuzluklar söz konusudur , kamyon ve tırlarda abartılı tonajların olduğunu görmekteyiz.
*Yelken A.Ş.’ nin belediyemize yüklü miktarda borcu olmasına rağmen kestiği faturaları tahsil etmiştir.
DERİNCE Encümen Kararları :
* Encümenin aldığı kararlara gerekli önem verilmemiştir , kararlardan sonra tahakkuk edilmesi gereken evraklar 8 ay , 10 ay hatta 1 yıl sonra
Tahakkuk edilmiştir . Bazı kararlar ise hiç tahakkuk edilmemiştir.
Bunlardan bazılarını örnek vermem gerekir ise; Cahit Özbay 27 bin 450 TL, Nurettin Üzmez 42 bin 840 TL, TEB 5 bin 580 TL. Şirket genel müdürleri belediye personeli midir? Belediye personeli ise hangi statüde çalışmaktadırlar. Maaşı belediyemi yoksa çalıştığı kurum mu veriyor? Belediye tarafından ödeniyor ise mesai saatlerini neden şirkette geçirmektedirler.
Sonuç olarak:
Belediyenin kaynaklarını verimli ve daha faydalı kullanmak gerekmektedir. Planlamalar daha iyi yapılmalıdır. Yatırımlara daha fazla kaynak ayrılmalı , gereksiz harcamalardan kaçınılmalıdır. Tahsilatlara daha fazla önem verilmelidir. Yapmış olduğumuz değerlendirmelerin tarafınızca dikkate alınacağını ümit ederek yüce meclisi saygıyla selamlıyorum.