Ana Sayfa Arama Yazarlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya

Kocaelili müteahhitlerden çok ciddi uyarılar

Kocaeli Müteahhitler Birliği Başkanı Oğuzhan Keleş,  “Fiyat artışlarından mağdur olan kamu müteahhitleri için TBMM gelen fiyat farkı yasa tasarısında ihtiyaç duyulan taleplerin karşılanmaması durumunda bugün çözmediğimiz sorunlar yarın dönüşü çok daha yüksek maliyetle ve bırakacağı ağır hasarla tekrar karşımıza çıkacaktır.” dedi.

Kocaeli Müteahhitler Birliği Başkanı

İnşaat Müteahhitleri Konfederasyonu Yönetim Kurulu üyesi aynı zamanda Kocaeli Müteahhitler Birliği Başkanı Oğuzhan Keleş, yaptığı yazılı açıklamada şunları söyledi: “4734 Sayılı K.İ.K göre iş yapan meslektaşlarımızın, yüklenicileri oldukları işlerini; Covid-19 salgınının dünya ve ülkemiz ekonomisindeki olumsuz etkileri ve döviz kurlarında yaşanan olağanüstü dalgalanmalar sonucunda temel inşaat malzemelerinde fahiş fiyat artışları yaşanmıştır. Ayrıca malzeme tedarikinde yaşanan ciddi sorunlar sebebi ile de işlerde ciddi gecikmeler yaşanmış ve yaşanmaktadır. Devam eden işlerde mevcut fiyat farkı hesaplama sistemi ve TÜİK verileri, gelen olağanüstü reel fiyat artışlarından oluşan farkı karşılamamaktadır. Ayrıca bir kısım işlerin sözleşmelerinde fiyat farkı bulunmadığından hiçbir oranda fiyat farkı alınamamaktadır.

KURTARMAK MÜMKÜN DEĞİL

TBMM plan ve bütçe komisyonu gündemine gelen müteahhitlik sektörünün mağduriyetlerini giderecek sözde teklif metninde maalesef sektörün mağduriyeti ve fiyat farkı taleplerinin %10’nu bile karşılamamaktadır. Önerge teklif metni sadece 01.07.2021 ile 31.12.2021 tarihleri arasında yapılan hak edişlere yönelik fiyat farkı verilmesini içermektedir. “İşin devamını” kapsamamaktadır.

Örneğin; 10 milyonluk bir işin üste verilen tarih dilimi arasında “%10’luk yapılan kısmına” %50’lik dahi fiyat farkı verilse totalde ki bedelin %5’e tekâmül etmektedir. Dolasıyla %200’e yakın girdi maliyetlerini %5-%10 gibi bir fiyat farkı oranı ile kurtarmak mümkün değildir.

600-700 BİN İŞSİZ!

Bu teklif bu haliyle ve bu şartlarda yasalaşırsa kamu müteahhitlik sektöründe faaliyet gösteren 80 bine yakın firmanın 40-50 bine yakını zor durumda kalacaktır. Ancak kendi öz finansman kaynaklarını tüketerek belki işler bitirilecek, kendi öz kaynakları olmayan geriye 30-40 bin civarı firma batmakla yüzleşerek en az 60-70 bin alt tedarikçi firmayı da mağdur ederek batmasına ve 600-700 bin kişinin de işsiz kalmasına sebep olacaktır.

Talep ettiğimiz makul fiyat farkı ortalama totalde 100 birim ise bu rakam karşılanmadığı zaman, batan müteahhittin bitiremediği işlerin yeniden ihale edilmesi son derece zor olacağı gibi ihale edilse bile yeni güncel maliyetlerle 2-3 katına ihale edileceğinden “kamu çok daha büyük oranda zarar edecektir.” Dolayısıyla teklif metninin aşağıda taleplerimiz çerçevesinde yeniden güncellenerek komisyonunuzca karşılayacak kapsamda yetki verilmesini talep arz ediyoruz. Aksi durumda 250 alt sektörün ana lokomotifi krize girerek sonuçları ülke ekonomisinde ve istihdam hayatında önemli kırılmalara ve krizlere sebep oluşturacaktır.

TALEPLERİMİZ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİMİZ

  1. Gerek yüklenici gerek kamu menfaati açısından 01.01.2021 tarihi baz alınarak işin bitimine

kadar reel oranda “fiyat farkı” verilerek işlerin bitirilmesidir!

  1. Reel piyasa fiyatlarına uygun fiyat farkı ödenmesine rağmen finansal ve teknik olarak devam

etmesi mümkün olmayan işler için cezasız “tasfiye hakkı” tanınması ve teminatların iade

edilmesi.

  1. Temel inşaat malzemelerinden özellikle demir, çimento, cam, alüminyum, elektrik kablosu,

mdf vs. başta olmak üzere %200’ü geçen malzemelere “Geçici KDV İndirimi” getirilmesi.

  1. 01.01.2021 tarihinden bu yana gelişen olumsuz süreçlerden dolayı daha büyük zararlara

sebep vermemek için işi yapamayan müteahhitlerimize teminatlarının iadesi, ihalelerden

yasaklılıklarının kaldırılması (kendi geçmiş kusurlarından dolayı ilgili idarelerce yaptırımına

muhatap olanları kapsamaz)

  1. Tasfiye edilen işler ilgili idarenin inisiyatifinde, fesih şartları kanuna göre belirlenmelidir.
  2. Devir işlerinde KİK payı ve karar pulunun da alınmayacağı açıkça belirtilmelidir.
  3. Tasfiye edilen işlerin sözleşmesinde ödenen vergiler kalan işlere oranla iade edilmeli, yapılan

imalatlar, puantaja göre değil yerinde gerçek imalat seviyesine göre belirlenmelidir.

  1. Piyasada oluşan istikrarsızlık ve aşırı zamlar nedeniyle malzeme tedarik ve finansal aksaklıklar

sebebiyle, işini zamanında teslim edemeyen müteahhitlerimiz ve idareler zor durumda

kalmıştır. Mağdur olan yüklenicilere en az 90 iş günü ek süre verilmelidir.

  1. Covid-19 gerekçesi ile arttırılan stopaj vergisi ve KDV tevfikatı eski oranlara ve daha aşağı

düşürmeli.

  1. Özel sektörde kat karşılığı iş yapan müteahhitlerin de8. Madde de belirtilen gerekçelerden

dolayı mağdur olduklarını, sözleşmelerin sürelerine bakılmaksızın arsa sahipleri ve konut

teslim sözleşmelerine ilaveten 12 ay ek süre verilmelidir.