Ana Sayfa Arama Yazarlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya

Osmangazi’ye 6 ay için 1.75 milyar TL ödenecek!

Yap-işlet-devret modeliyle inşa edilen Osmangazi Köprüsü için Hazine ilk 6 ayda 1 milyar 750 milyon liralık ödeme yapacak. Konuyla ilgili konuşan CHP Kocaeli Milletvekili Tahsin Tarhan, “Osmangazi Köprüsü kara delik gibi hazineyi yutuyor. İnsanlara IBAN numarası verip yardım toplanıldığı bir ortamda müteahhitlerin dolar garantili gelirlerine dokunulmadı” dedi.

Yap-işlet-devret modeliyle inşa edilen

Kocaeli’nin Dilovası ve Karamürsel ilçeleri arasında kurulan Osman Köprüsü yap-işlet-devret modeliyle kuruldu. Köprünün işletim hakkı Nurol, Makyol, Astaldi, Yüksel, Özaltın ve Güriş firmalarının ortaklığı ile kurulan Otoyol Yatırım AŞ’de. Firma ile yapılan sözleşme gereği günlük 40 bin araç geçiş garantisi tanındı. Köprüden geçmeyen araçların parası ise Hazine’den çıkıyor. Hazine geçmeyen her araç için 35 dolar + KDV yani 37.8 dolar ödeme yapıyor. Dolar kuru olarak her yılın 2 Ocak tarihli kuru baz alınıyor. 2 Ocak 2020 kuruna göre araç başına 224 lira ödeme yapılıyor. Ancak köprü geçiş ücreti 117 lira. Hazine aradaki 107 liralık farkı da ödüyor.

4.5 YILDA 5 MİLYAR 834 MİLYON TL ÖDEME

Bu yıl mart ayında başlayan corona virüsü salgını nedeniyle köprü kullanımları büyük oranda düştü. Ancak müteahhide yapılan ödemelerde herhangi bir değişiklik yapılmadı. İlk 6 ayda sadece Osmangazi Köprüsü için 1 milyar 750 milyon lira ödeme yapıldı. Meclis başkanvekilliği görevi öncesinde konunun takipçisi olan CHP Kocaeli Milletvekili Haydar Akar köprünün açıldığı günden 2019 yılı sonuna kadar 4.5 yılda garantili araç geçişleri için toplam 5 milyar 834 milyon TL ödeme yapıldığını söyledi. Akar, “2016 yılı ilk 6 ayında 640 milyon, 2017 yılında 1 milyar 659 milyon 369 bin, 2018 yılında 1 milyar 500 milyon, 2019 yılında ise 2 milyar 35 milyon garanti araç ödemesi yapıldı” dedi.

Tahsin Tarhan 2“UÇULMAYAN HAVAALANI, GEÇİLMEYEN KÖPRÜ”

30 Haziran 2016’da hizmete açılan ve 22 yıl 4 ay boyunca Otoyol Yatırım A.Ş. tarafından işletilecek olan Osmangazi Köprüsü’ne bu yılın sadece ilk altı ayında 1 milyar 750 milyon TL garanti araç geçiş ödemesi ortaya çıktı. Ödeme bu ay sonu  yapılacak. İkinci altı ay ödemesi ise 2021 yılı mart ayında gerçekleştirilecek. Konuyla ilgili konuşan CHP PM Üyesi, Kocaeli Milletvekili Tahsin Tarhan köprünün hazine için kara bir delik olduğunu söyledi. Tarhan, “İnsanlar Türkiye’de uçmadıkları havaalanına, geçmedikleri köprüye, gitmedikleri hastaneye para ödemek zorunda kalıyor. Ortada garantili bir hayat var. Sadece müteahhitlerin kazandığı ve 83 milyon vatandaşın kaybettiği bu yatırım biçimi halkın ve hazinenin aleyhine işlemeye devam ediyor” dedi.

MALİYETİ 1.2 MİLYAR DOLAR

Ödeme garantisinin dolar kuru üzerinden yapılmasını eleştiren Tarhan, “Dolar 1 Ocak 2020’de 5.95’ten işlem görüyordu, Şimdi ise 7.45 seviyesinde. Siz yapılan projeye kullanım garantisi verip, üstelik de ödemeleri dolara eşitlediğinizde kaybeden Türkiye oluyor. Osmangazi Köprüsü kara delik gibi hazineyi yutuyor. Bilindiği üzere bu köprünün maliyeti 1.2 milyar dolar, otoyollarla birlikte maliyet 6.5 milyar dolara kadar çıktı. Devlet günde 40 bin araç garantisi verdi bu köprüye. 31 dolarlık fiyatın her sene ABD’deki enflasyon kadar artmasını da kabul etti en başta devlet. 2020 yılının ilk yarısı için çıkan bedel 1 milyar 750 milyon lira. Yani geçen sene ödenen paranın neredeyse tamamı kadar bu senenin ilk 6 ayında garanti ödemesi yapılacak” ifadelerini kullandı.

“BU HAKSIZIĞA DUR DEMEK GEREK”

2020 yılının mart ayından itibaren Covid-19 salgınının etkili olduğunu, pek çok defa sokağa çıkma yasağının ilan edildiğini ancak Hazine’nin yüklenici firmadan sözleşme şartlarını düzeltmesini istemediğini belirten Tarhan açıklamalarını şöyle sonlandırdı: “İnsanlara IBAN numarası verip yardım toplanıldığı bir ortamda müteahhitlerin dolar garantili gelirlerine dokunulmadı. Milletçe herkes fedakarlık yaptı. Osmangazi Köprüsü’nü yapıp işleten firma ve benzeri büyük garantili ihaleleri alan firmalar hariç. Ayrıca unutulmaması gereken bir husus daha var. Dolar üzerinden geçiş garantisi verilen bu köprü devletin verdiği kredi garantisiyle yapıldı. Hazine köprü ve otoyolların yapımı için kullanılan 17 milyar 200 milyonluk krediye kefil oldu. Yandaş firmalar çok şanslı. Hem kredi çekerken hem de hizmet verirken devlet garantisi aldılar. Bu haksızlığa dur demek gerek.”