Ana Sayfa Arama Yazarlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya

Yıl: 2024… Yer: Kocaeli… İşçileri köle gibi çalıştırdılar… Uykuları gelmesin diye ilaç verdiler…

Kocaeli’nin Gebze ilçesinde akıllara durgunluk veren bir olay yaşandı. Konteyner şoförlüğü yapmakta olan 2 bini aşkın işçi günde 20 saat çalıştırıldı. Mesai ücretlerini alamayan işçiler, sendikalı olmak istediklerinde ise tehditle karşı karşıya bırakıldı, Kocaeli’de işe girememeleri için kara liste oluşturulan şoförlere bunlar da yetmezmiş gibi yolda uykusu gelmesin diye ilaç verildi. Şoke eden iddiaları Nakliye İş Genel Sekreteri Erdal Kopal Bağımsız Kocaeli’ye anlattı.

Kocaeli’nin Gebze ilçesinde akıllara durgunluk veren bir olay yaşandı. Konteyner

Basliksiz 3 1Türkiye’de işçi ölümleri yaşanmaya devam ederken akıllara durgunluk veren olay Kocaeli’nin Gebze ilçesinde yaşandı. Farklı firmalarda görev yapmakta olan 2 binden fazla konteyner şoförü günde 20 saat çalıştırıldı. Örgütlenmek ve dernek kurmak isteyen işçiler, bu kez de işverenlerin tehdidiyle karşılaşırken, işten atılanlarla ilgili de kara liste oluşturup Kocaeli bölgesinde bulunan lojistik şirketlerinde işe girmemeleri için çaba sarf edildi. İşverenler bununla da yetinmeyerek, uzun yola giden konteyner işçilerine uykuları gelmesin diye ilaç verdi. Kocaeli’de yaşanan olayla ilgili olarak DİSK’e bağlı bulunan Nakliyat İş Sendikası Genel Sekreteri Erdal Kopal Bağımsız Kocaeli Gazetesi’ne açıklamalarda bulundu. Kopal yaptığı açıklamada şoförlerin maaş bordrolarında mesai ücretleri yazmasına rağmen mesai ücretlerini alamadıklarını, kara listeler oluşturulduğunu, mesai ücretlerini almak için mahkemeye başvuruların olduğunu, şoförler uyumasın diye ilaç verildiğini anlattı.

erdal kopal“BORDORODA ÖDEME YAZIYOR AMA ŞOFÖRE PARA VERİLMİYOR”

Nakliyat İş Sendikası Genel Sekreteri Erdal Kopal’ın açıklamalarında şu ifadeler yer aldı; “Nakliyat iş sendikası olarak taşımacılık iş kolunda yetkili sendikayız. Kocaeli bölgesindeki limanlardan konteyner çeken şirketlerde çalışan konteyner şoförü arkadaşlarımız uzun yıllardır burada günde 8, haftada 45 saatlik çalışmanın karşılığı olan haklarını alamıyorlar. Mesai ücretleri ödenmiyor, bordrolarında mesai ücreti yazıyor ama kendilerine ödenen bir mesai ücreti yok. Yasaya ve kanuna aykırı bir şekilde bu uygulamayı yapıyorlar. Bordroda mesai gösteriyorlar ama mesai ücreti diye bir ödeme yok. Dolayısıyla bu arkadaşlarımız uykusuz bir şekilde yorgunken 8 saat, 9 saat, 10 saat çalışmış ona bir ek iş daha verilerek neredeyse 24 saat çalıştırılır hale getiriliyor.

KONTEYNER ŞİRKETLERİ DERNEK KURUP ÜCRET BELİRLİYOR

Konteyner şoförlerinin yüzde 90’ı 95’i uykusuz ve yorgun bir şekilde zorla çalıştırılıyorlar. Bu kuralsız çalıştırılma karşısında da konteyner şirketleri dernek kurmuş durumdalar bu kurdukları dernekle kendileri örgütleniyorlar piyasada işçi ücretlerini, şoför ücretlerini kendileri belirliyorlar. Düşük bir ücret olarak belirliyorlar aynı zamanda piyasadaki nakliye ücretlerini de belirlemeye çalışıyorlar. Buna karşılık kendi yasal hakları konusunda bilgilenmek, haklarını aramak, savunmak için şoför arkadaşlarımız bir araya gelip, sendikaya üye olmak istediklerinde de yasal, anayasal haklarını kullanmak istediklerinde mafyatik ilişkilerle, tehditlerle,  korkular verilmeye çalışarak, baskı yapılarak, işten atarak, engel olmaya çalışıyorlar.

KARA LİSTE OLUŞTURUP TALİMAT VERİYORLAR

Tüm konteyner şirketlerine de bilgi verip, işe alınmasınlar diye “Kara liste” diye bir listeleri var. Bu yüzyılda bundan 150-200 yıl önceki gibi çalışma sisteminde insanları köle gibi hiçbir yasal hakları olmadığını düşünürcesine hiçbir kanun yasa hüküm tanımadan çalıştırmaya zorluyorlar. Karayolları taşıma kanunu var. Bir şoförün takografta ne kadar araç sürmesi gerektiği var. 4-4,5 saatten sonra dinlenmesi gerekir. Bu kuralların hiçbiri uygulanmıyor. Ne yazık ki bunlara itiraz eden, karşı çıkan şoförler de baskı, tehdit ve engellemelerle karşılaşıyorlar. Ama artık konteyner şoförleri Gebze, Körfez, Gölcük bölgesinde örgütlenen sendikalı ve dernek kurarak aynı zamanda da dernekleşerek de konteyner şoförleri haklarını aramak istiyorlar. Bu konuda bir kararlılık var biz de sendika olarak destekliyoruz birlikte ortak mücadele ediyoruz.

Yil 2024… Yer Kocaeli…İNSANLARI UYANDIRIYORSUNUZ DİYE TUTANAK TUTUYORLAR

Yasa ve yönetmeliklere iş verenler uymak zorunda böylesine dernek kurduğu için hakkını aradığı için türlü baskı ve tehditlerle engelleyemezler düşünün ki; şoför arkadaşımızdan istenen savunmada dernek kuruyormuşsunuz, insanları uyandırıyorsunuz, insanları kışkırtıyorsunuz buna izin vermeyeceğiz insanları uyandırmanıza dernek kurmanıza izin vermeyeceğiz diyerek açık açık tutanak tutup savunmasını istiyorlar. Böylesine bir kuralsızlığa da artık pes! O açıdan biz sendika olarak buradaki sahipsiz görülen her türlü kuralsızlığın olduğu şoför arkadaşlarımızın gece gündüz çalıştırıldığı, yollarda uykusuz çalışmaya zorlandığı bunun sonucunda trafik kazalarının, ölümlü kazaların birçok önemli sebeplerden birisinin de bunun olduğunu söylemek istiyorum. Sadece yasal hakları, yasaları uygun hale getirilmesi isteniyor. Ama buna uymayan tehditle ve mafyatik ilişkilerle korkutarak, işten atarak bunu engellemeye çalışıyorlar bu da yetmiyor işten atılan arkadaşımızı Kocaeli bölgesindeki nakliye şirketlerinde kara listeye alıp çalıştırmıyorlar. Bu konuda Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na suç duyurusunda bulunacağız, müfettiş talebinde bulunacağız aynı zamanda da Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunacağız.

MESAİ ÜCRETLERİNİ ALMAK İÇİN DAVA AÇIYORLAR

Dava açarak mesai ücreti alan arkadaşlarımız var. Mesai ücretlerine ilişkin açılmış yüzlerce dava var. Yani hiçbir işletme çalışanına mesai ödemiyor. Bu tür kurumsal olmayan işletmeler bordrosunda açılan davalardan dolayı şoförlere mesai ödemiyor. Şoförü 20 saat çalıştırıyor Ankara, Karabük, Sivas gibi çeşitli illere gönderiyor uykusuz gönderip uykusuz gelmeye zorluyor. Bunun soncunda açılan davada işe başladığı tarihten itibaren 5 yıllık zaman aşımı var. Zaman aşımını geçmeden dava açarsa çalışanlar fazla mesai ücretini alıyorlar. Buna önlem olarak iş verenler artık bordrosuna fazla mesai ücreti ödediğine dair rakam koyuyor ona da fazla mesai yazıyor. Aldığı harcırahı fazla mesai gösterip devleti de kandırıyor çalışan işçilerin hakkını da mesai diye bir ödeme yapmıyor.

Uykulari gelmesin diye ilac verdiler…ŞOFÖRLER UYUMASIN DİYE İLAÇ VERİLİYOR

Bu konuda bugüne kadar oluşmuş, yaşanmış birçok kaza var ve bu kazalarda ölen şoförler de oldu. Ne yazık ki o uykusuzluk sonucunda şoförler arkadaşlarımız uyumasın diye ilaç verildiğini söylüyorlar ama ne ilacı olduğunu tam olarak tespit edemedik bilemiyoruz. Ama uykusuzluk sonucunda yaşanan kazalar var ve o kazalarda şoför arkadaşlarımızın içerisinde icralık olanlar var. Zorla çalıştırılan bu arkadaşlarımızın yaptıkları kazadan işverenler, arkadaşlarımızı sorumlu tutmuş ve maddi hasarlılarda belli bir miktarını şoförün ödemesi istenmiş. Oluşan kazalarda yüzde 70 yüzde 80 şoförü kusurlu tutuyor.

Iscileri kole gibi calistirdilar…USULSÜZLÜĞÜN ÖNÜNE GEÇMEK İÇİN…

Bugüne kadar bildiğimiz kadarıyla değişik farklı firmalarla müfettiş incelmesi oldu. Onun soncunda mesai ödemleri çıktı ve onun da sonucunda iş veren ödemediği için dava açıldı. Açılan davalar da kazanıldı. Bu usulsüzlük mahkemece de geçmiş dönemde de yüzlerce dava var. Bunun usulsüz olduğu tespit edildi. Bunun önüne geçmek için bordroya fazla mesai ücreti koyuyorlar. Ama tanık ve şahitlerle araçlardaki takograflara ait belgeler sunulunca her şey belli oluyor.”