Ana Sayfa Arama Yazarlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya

Sanayici vekilden yerli otomobil çıkışı… Renault, TOFAŞ ne kadar yerliyse…

CHP’nin sanayici milletvekillerinden olan Tahsin Tarhan TBMM’de yerli otomobille ilgili bir konuşma yaptı. Tarhan konuşmasında “Tanıtılan, tasarımı İtalyan yerli otomobiliniz ne kadar yerliyse Türkiye'de üretilen Renault ve TOFAŞ o kadar yerlidir” dedi. Kocaeli milletvekili Tarhan, Çin’den alınan prototip için harcanan 47 milyon Euro’yu da yeniden gündeme getirdi.

CHP’nin sanayici milletvekillerinden olan

UgYur ENCY min 191Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde dün yerli otomobil gündem oldu. Sanayici, iş adamı CHP Kocaeli Milletvekili Tahsin Tarhan mecliste yaptığı konuşmada yerli otomobille ilgili herkesin merak ettiği soruları sordu, Çin’den satın alınan araç prototipine verilen 47 milyon Euro’yu gündeme getirdi. Ürün Güvenliği Yasa Tasarısı’yla ilgili söz alan Tahsin Tarhan konuyu yer otomobile getirdi ve “Ürün güvenliği demişken başından beri takip ettiğim, kamuoyunun da gündeminde yer alan, ülke olarak en önemli ürünümüz 3 başbakan, 4 bakan, 5 babayiğit, 6 seçim, on yıl sonunda yerli otomobilin tanıtımı yapıldı. Yerli, millî ve elektrikli otomobil hikâyesini anlatmak istiyorum sizlere” dedi.

ÇİN’DEN ALINAN PROTOTİP

Yerli otomobil sürecinin 9 yıl önce başladığını ifade eden Tarhan, “Tarih, Ocak 2011, dönemin Başbakanı TÜSİAD Genel Kurulunda bir konuşma yapıyor ‘İşin babaları burada, yerli otomobil üretelim’ diyor ve süreci başlatıyor; yıl 2011. Dönemin Bakanı hemen arkasından açıklama yapıyor, tarih Eylül 2011: ‘Yerli otomobil ekonomik olacak.’ Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı ‘Yerli otomobil en azından 3-4 model olacak’ diyor, yıl 2011. Bakanlar açıklar, yandaş medya durur mu? Hemen yandaş medyanın manşetinde: ‘Sır projeye Yeni Şafak ulaştı. Yerli otomobil şubatta vitrinlerde.’ Yıl, 2012. Seçim giriyor araya, Bakan değişiyor, yeni Bakan geliyor. Yeni Bakan işin kolayını buluyor, diyor ki: ‘Yerli oto için Saab’ın haklarını Çin’den aldık.’ Ya, Saab markası Çin’in değil ki İsveç’in markası” şeklinde konuştu.

ARAÇ SEÇİME YETİŞMEMİŞ

Yerli otomobil tarihini anlatmaya devam eden Tarhan şunları söyledi: “Bilim, Sanayi, Teknoloji Bakanı diyor ki: ‘Yerli otomobilin projesini hızlı bir şekilde bitirmek için 3 milyarlık işi 1 milyara bitireceğiz. TÜBİTAK, NEVS firmasıyla bu projede iş birliği yapacak, bu iş 1 milyara bitecek’ diyor. Hatırlarsınız, yerli otomobil geliyor, farlarını açtılar, bir gün çamurluğunu açtılar, bir gün kapısını açtılar. Arkadaşlar, yıl 2015, aynı hikâye o dönem de var. ‘40 milyon Euro’luk yerli otomobil İsveç’ten geldi’ diyor, 2015’te aynı hikâye ve ilginç olan ‘Çinli NEVS ile TÜBİTAK arasındaki anlaşma belgeleri araçların teslim tarihi ve özelliklerini yansıtıyor’ diyor. Araçlar sorun çıkınca 7 Haziran’daki seçime yetişmemiş, ek sözleşme yapılmış. Seçimde otomobilin ne işi var, gerçekten merak ediyoruz.”

SAAB İTİRAZ ETMİŞTİ

2018 yılında yerli otomobilin yollarda olacağının açıklandığını ancak aracın yollara çıkmadığını ifade eden Tarhan, “Değerli arkadaşlar, Bakan açıklıyor ama Saab firması sert açıklama yapıyor. Saab’ın CEO’su ‘Markamızı kullanmayın. Sayın Bakan, bizim ismimizi neden kullanıyorsun? NEVS firması bizi temsil etmiyor. Otomobil konusunda Türkiye’yle hiçbir anlaşmamız yok’ diyor, Saab’ın CEO’su açıklama yapıyor. Değerli arkadaşlar, yıl 2015 Aralık ayı, Bakandan açıklama: Yerli otomobil için tarih verdi. ‘Yerli otomobil 2018’de yollarda’ diyor dönemin Sanayi Bakanı. Geldik 2018’e… ‘2018 yılında yollarda’ diyor. Çok merak ettiniz değil mi? O otomobil bu, Türkiye tanıdı bu otomobili, bu otomobili herkes biliyor, her seçim sürecinde gündeme geldi” şeklinde konuştu.

47 MİLYONLUK ARABA NEREDE?

47 milyon Euro ödenen prototipin kayıp olduğunu söyleyen CHP’li vekil “Bu araba nerede” diye sorarak, “Peki, hiç merak ediyor musunuz bu otomobil nerede? Ben bu kürsüden her seferinde çıktım dedim ki: Bu platformdan elektrikli araç çıkmaz. Bana hakaret ettiler, ‘Ya, bu CHP zihniyeti.’ deyip bana hakaret ettiler. ‘Her şeye karşısınız’ Peki, şimdi soruyoruz: 47,700 milyon, yani 47 milyon Euro bu arabaya ödendi. Bu araba nerede? Kayıp. Eğer bu arabanın hesabını vermezseniz sonuna kadar takipçisi olacağım, her zaman gündeme getireceğim. Ama benim bir önerim var. Eğer hafızalarda kazınmasını istiyorsanız, gelin, gelecek nesiller bu kadar pahalı bir aracı görsün, müzeye koyalım. Dünyanın en pahalı aracı çünkü, 47 milyon Euro, müzeye koyalım, en azından gelecek gençler ne kadar para verdiğinizi görsün. İşte, belgesi de burada. Ziraat Bankası Gebze Şubesi’nden bu havale çıkmış” ifadelerini kullandı.

YÜZDE 1’İ BİLE YERLİ DEĞİL

TOGG tarafından yapılacak otomobilin yerli olmadığını söyleyen Tahsin Tarhan konuşmasını şöyle sürdürdü: “Değerli milletvekilleri, yerli kelimesi Türk Dil Kurumuna göre, yurt içinde yapılan veya bir yurdun kendine özgü niteliklerini taşıyan, belli bir bölgede yetişen, bir yerin ilk sakini olan, oturduğu bölgede doğup büyüyen, ataları da orada yaşamış olan demektir. Endüstriyel bir ürün için de yerlilik; çizim, mühendislik ve ilk imalatının o ülkede yapılmasıyla oluşur. Peki soruyorum: Bu araç yerli mi? Tasarım yılı 2018, yeri İtalya, Vietnam’da sergilenmiş, satamamışlar. Bu mu yerli, bu mu millî? İtalyanların ürettiği bir araç.

YERLİ OTOMOBİLE KARŞI DEĞİLİZ

Değerli milletvekilleri, buradan yola çıkarak tanıttığımız otomobil sizin iddia ettiğiniz gibi yerli, millî değil, yüzde 1’i bile yerli değil çünkü tasarımı İtalyanların, motoru için doğrudan Alman Bosch’la çalışılacak. Bu aşamada, her zaman söylediğimizi bir kez daha söylemek istiyoruz. Biz yerli otomobile karşı değiliz, biz bu ülkede otomobil zaten üretiyoruz, yüz binlerce araç üretiyoruz. Bizim ülkemizde markamız yok, yani bizim kendi markamız yok, biz otomobil üretiyoruz. Otomotiv sektöründe genel kabul, otomobil üretiminin kolay ama satmanın zor olduğudur. Yani sadece üretmek değil pazarlanabilir, iç ve dış pazarda dünya markalarıyla yarışabilir, kârlı bir araç üretmek gerekmektedir. Yerli otomobil üretmenin maliyeti ve satışı dışında ülkemize getirecek ekonomik durumunu da göz önüne almamız gerekir.”

24 MİLYAR LİRA VERGİ GELİRİ

Otomobil sektöründen alınan vergilerle büyük bir gelir elde edildiğini söyleyen Tahsin Tarhan “Otomobil sektörü zorda, fabrikalar zaten tek tek kapanıyor. Bugün 100 bin lira olan bir otomobil, ülkemizde vergilerle birlikte 308 bin liraya satılıyor. Yani bir tane araçtan, 100 bin liralık bir araçtan 200 bin lira vergi geliri elde ediliyor. Yani devletin kazancı çok yüksek. 2019 yılında araç satışlarından elde edilen vergilerden 24 milyar lira gelir elde edildi, otomobilden” dedi.

TOPRAKTAN OTOMOBİL

Henüz araç ortada olmamasına karşın pazarlama faaliyetlerinin başladığını söyleyen Tahsin Tarhan, “Topraktan ev satar gibi, topraktan otomobil satmaya başladılar” dedi ve şöyle konuştu: “Yerli oto için 22 milyar lira yatırım yapılacak deniliyor. 4 bin istihdamdan bahsediliyor. 5 ayrı modelden 175 bin adet satılacağı söyleniyor. 2019 yılında, Türkiye’de 387.256 otomobil satılmış. İlginç olan en fazla tanıtım yaptıkları SUV satışlarında daralma var. 2018 yılına göre yüzde 20 azalma var, otomobil sektöründe düşüş var. 5 babayiğit 2,5 milyar avro yatırım yapacaklar, yüzde 70’ini kredi olarak kullanacaklar. 2,5 milyar Euro’nun yüzde 70’i 1 milyar 750 milyon Euro. Yüzde 4’le faizle bankalardan bunu alsalar 70 milyon Euro ediyor yıllık. Eğer Türk lirası alırlarsa, 1 milyar 750 milyon Euro’nun TL karşılığı 12 milyar, yüzde 10’la alsalar, 1 milyar 200 milyon. Hiçbir otomobil firması bunu kazanamaz. Hani inşaat firmaları projelerden daire satmaya çalışırlar ya -siz iyi bilirsiniz bunu- bu iş de ona döndü, aynen ona döndü biliyor musunuz, topraktan otomobil satmaya başladılar. Her yerde yerli otomobilin reklamı var; arazinin imar problemi çözülmemiş, fabrikanın temeli atılmamış, üretim bantlarının henüz imalatı başlamamış, İtalya’dan hazır alınmış, kaça alındığını söylemediğiniz bir aracı pazarlamaya çalışıyorsunuz.”

O ARAZİ NE OLACAK?

TOGG’a verilecek olan 1 milyon metrekarelik araziyi de gündeme getiren Tahsin Tarhan konuşmasının sonunda şu ifadeleri kullandı: “Türkiye’de yerli otomobil girişim grupları var, onların fikirlerinden faydalanmıyorsunuz, projenin yanına yaklaştırmıyorsunuz Türk firmalarını, bir CEO’ya her şeyi teslim etmişsiniz. Otomobil sektöründe kime sorarsanız sorun, 27 Aralık 2019 tarihinde tanıtılan aracın iki sene içerisinde fabrika kurularak her şeyinin eksiksiz bir şekilde banttan inmesi çok zor. Sayın Cumhurbaşkanı Gemlik’te 1 milyon metrekare devlet arazisini 5 babayiğide vereceğini söylüyor. Bu arazi TOGG grubuna kiraya mı verilecek, bağış mı olacak, satılacak mı, bu proje başarılı olmazsa TOGG grubuna mı kalacak; ne olacak bu arazi? Henüz fabrikası olmayan, tüm aksamları ithal bir araç üreteceğiz diyorsunuz, üstelik bunu da “yerli ve millî” diye tanıtıyorsunuz. Hayal dünyasından çıkın da gerçeklere dönün. Beş yıl önce 47 Euro’yu hayal dünyanız için çöpe attınız, hâlâ bu paranın hesabını vermediniz. Fabrika yok, otomobil var… Son olarak şunun üstüne basa basa belirtmek istiyorum: Tanıtılan, tasarımı İtalyan yerli otomobiliniz ne kadar yerliyse Türkiye’de üretilen Renault ve TOFAŞ o kadar yerlidir.”