Ana Sayfa Arama Yazarlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya

Kocaeli Büyükşehir’in bir yılını CHP’liler böyle eleştirdi

Kocaeli Büyükşehir Belediye Meclisi’nin nisan ayı oturumunda denetim raporu hakkında konuşan CHP’li Meclis Üyesi Nuri Paşa, eleştirilerini ve tespitlerini sıraladı.

Kocaeli Büyükşehir Belediye Meclisi’nin

Kocaeli Büyükşehir Belediye Meclisi Nisan Ayı Oturumu 1. Birleşimi bugün, Kocaeli Kongre Merkezi’nde Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Büyükakın başkanlığında gerçekleştiriliyor. Denetim raporunun görüşüldüğü meclis oturumunda CHP’li Meclis Üyesi ve denetim komisyonu üyesi Nuri Paşa ihaleleri, doğrudan teminleri eleştirdi.

Paşa’nın detaylı konuşması şöyle: Belediyenin kuruluş şemasında yer alan tüm harcama birimlerinin çalışmalarında kaynakların daha ekonomik ve verimlilik esaslarına göre yönetilip yönetilmediğinin değerlendirilmesi, ayrıca, kurumun zarara uğratılıp uğratılmadığının tespiti için tamamen bağımsız ve objektif bir denetim amaçlanmıştır.

II- SUNUŞ

Denetim Komisyonumuz, yasadan kaynaklanan görevini icra etmek için, 2021 yılı yıllık mizan değerleri, kesin hesap, bütçe gelirlerinin ekonomik sınıflandırılması tablosu, bütçe giderlerinin fonksiyonel sınıflandırılması tablosu, ödenek listesi gibi mali veriler ve bunlara konu olan gelir-gider evrakları, işlemler ve işlemlere konu olan belgeler üzerinde; fiziki inceleme ve sayım, doğrulama, belgelerin incelenmesi ve karşılaştırma, yeniden hesaplama, kayıt sisteminin gözden geçirilmesi, gözlem, soru sorma, hesaplar arası ilişki kurma, inceden inceye araştırma ve hesaplama ve de karşılaştırma yoluyla incelemeler yapılmıştır.

Ayrıca 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında incelenmesine gerek duyulan doğrudan temin, pazarlık ve açık ihale usulü yöntemiyle alımlara ait dosyalar taranıp, harcamaya konu olan tüm belgeler örnekleme yöntemiyle incelenmiştir.

İncelemeler sırasında 2021 yılı gelir – gider ve gelir – giderlere konu işlemlerle ilgili olarak, bilgisine gereksinim duyulan birim amir ve müdürleriyle görüşmeler yapılarak, alınan cevaplara dair değerlendirmeler de rapora yansıtılmıştır.

III-YAPILAN TESPİTLER

A-BELEDİYENİN GELİRLERİ

2020 yılından devir tahakkuk tutarı ile birlikte 2021 yılı toplam tahakkukun 5.013.679.067,50 TL olarak gerçekleştiği, bu tutarın 4.898.839.061,67 TL’si tahsil edilmiş olup, tahsilatın oranı % 97,71’dir.

GELİR KODU GELİRİN ADI TAHMİN EDİLEN GELİR BÜTÇESİ TOPLAM TAHAKKUK NET TAHSİLAT TAHSİLAT ORANI
1 Vergi Gelirleri 63.107.000,00 66.040.582,23 50.060.802,27 75,80%
3 Teşebbüs ve Mülkiyet Gelirleri 116.951.000,00 186.340.580,25 143.647.518,96 77,09%
4 Alınan Bağış ve Yardımlar 150.000,00 0,00 0,00  
5 Diğer Gelirler 3.704.770.000,00 4.499.713.508,65 4.444.140.493,53 98,76%
6 Sermaye Gelirleri 207.022.000,00 260.921.348,40 260.327.198,94 99,77%
8 Alacaklardan Tahsilatlar 0,00 663.047,97 663.047,97 100,00%
TOPLAMLAR 4.092.000.000,00 5.013.679.067,50 4.898.839.061,67 97,71%

 

Yukarıdaki tablodan anlaşılacağı gibi toplam da tahsilat oranı %97,71 gözükmesine rağmen alt gelir kodları detaylı incelendiğinden, 01.3.9.53 İlan Reklam Vergi gelirleri tahsilat oranı %30,28, 03.6.1.02 Ecrimisil Gelirleri tahsilat oranı %28,82, 03.6.99 Diğer Taşınmaz Kira Gelirleri tahsilat oranı %41,08 ve 05.1.9.99 Diğer Faizler tahsilat oranı %13,33 ile düşük kaldığı görülmektedir.

 

ÖZ GELİRLERİN MUKAYESE TABLOSU

YILLAR GERÇEKLEŞEN ÖZ GELİR TOPLAMI GERÇEKLEŞEN TOPLAM GELİR ₺ TOPLAM GELİR İÇERİSİNDEKİ ORANI
2021 193.708.321,23 4.898.839.061,67 %25,66

 

Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin öz gelirlerinin (Vergi Gelirleri ile Teşebbüs ve Mülkiyet Gelirleri) düşük olmasının nedenleri araştırılarak yapılacak çalışmalarla toplam gelirler içerisindeki tutarının ve oranının artırılması için gerekli tedbirler alınmalıdır.

 

31.12.2021 TARİHİ İTİBARİYLE BANKA MEVCUTLARI

BANKA ADI HESAP TÜRÜ TOPLAM MİKTAR
ZİRAAT BANKASI VADESİZ 23.148.350,24
VAKIFLAR BANKASI 140.442.458,77
İŞ BANKASI 12.819,14
HALK BANK 17.131.215,15
ÖZEL HESAPLAR 29.174.786,12
VADESİZ HESAP TOPLAMLARI 209.909.629,42
ZİRAAT BANKASI VADELİ 60.420.510,57
VAKIFLAR BANKASI 590.000.000,00
ZİRAAT KATILIM BANKASI 80.000.000,00
İLLER BANKASI 100.000.000,00
VAKIF KATILIM 50.000.000,00
HALK BANK 60.000.000,00
EMLAK KATILIM BANKASI 80.000.000,00
VADELİ HESAP TOPLAMLARI 1.020.420.510,57
GENEL TOPLAM 1.230.330.139,99

 

B- BELEDİYENİN GİDERLERİ

KOD AÇIKLAMA NET BÜTÇE TOPLAMI BÜTÇE GİDERİ TOPLAMI BÜTÇE GERÇEKLEŞME ORANI TOPLAM BÜTÇE GİDERİNE ORANI
01 PERSONEL GİDERLERİ 346.473.536,00 290.989.309,88 83,99% 7,12%
02 SGK GİDERLERİ 54.686.932,00 45.652.749,85 83,48% 1,12%
03 MAL VE HİZMET ALIM GİDERLERİ 1.196.705.873,96 1.123.027.680,65 93,84% 27,46%
04 FAİZ GİDERLERİ 458.992.000,00 458.954.827,99 99,99% 11,22%
05 CARİ TRANSFERLER 342.062.400,00 340.333.812,42 99,49% 8,32%
06 SERMAYE GİDERLERİ 1.583.187.648,04 1.519.118.725,73 95,95% 37,15%
07 SERMAYE TRANSFERLERİ 311.275.100,00 311.274.930,85 100,00% 7,61%
08 BORÇ VERME 11.000,00 0,00    
09 YEDEK ÖDENEKLER 6.605.510,00 0,00    
GENEL TOPLAM 4.300.000.000,00 4.089.352.037,37 95,10% 100,00%

 

2021 Yılı Başlangıç ödeneği 3.400.000.000 TL iken olup, ek bütçe ile bu tutar 4.300.000.000 TL yükseltilmiş, bütçe gerçekleşme tutarı 4.089.352,37 TL’dir. Tahmin edilen bütçeye göre gerçekleşme oranı %95,10’dur.

Personel Giderleri Oranı Cetveli

2020 Mali yılı Gerçekleşen bütçe geliri (net) 3.123.310.531,41
Yeniden değerlendirme oranı     % 9,11 8.761.198,40
Yeniden Değerlendirme Sonucu Oluşan Gelir 3.407.844.120,82
Ödenebilecek Toplam Personel Gideri   %30 1.022.353.236,24
2021 Mali Yılı Toplam Personel Gideri 809.946151,76

 

3- MAL VE HİZMET ALIMLARI

Bu giderler kalemi bütçe gideri 2021 yılında 1.123.027.680,65 TL olarak gerçekleşmiştir. Toplam bütçe giderinin % 27,46’sı mal ve hizmet alımı giderlerini oluşturmaktadır.

4734 Sayılı Kanunu 62’inci Maddesi’nin (ı) Bendinde “Bu Kanunun 21 ve 22. maddelerindeki parasal limitler dâhilinde yapılacak harcamaların yıllık toplamı, idarelerin bütçelerine bu amaçla konulacak ödeneklerin %10’unu Kamu İhale Kurulu’nun uygun görüşü olmadıkça aşamaz.” Hükmü yer almaktadır. %10’luk oranının aşılmamasına özen gösterilmeli ve ayrıca yapım işlerinin, hizmet ve mal alımlarının temininde 4734 Sayılı Kanuna göre Açık İhale Usulü ile belli istekliler arasında ihale usulü temel ihale usulü olup,  temel ihale usullerinden biri ile alım yapılamadığı hallerde diğer usul ve yöntemlerle alım yapılması öngörülmüştür.

4734 sayılı Kanunun 19 uncu maddesine göre açık ihale usulü ile temini gereken ihtiyacın, Kanunun 22. maddesinin (d) bendi için öngörülen parasal sınırların altında kalacak şekilde, adet bazında veya kalemlere veya gruplara bölünmek suretiyle aynı kanunun 22. maddesinin (d) bendine göre temini, 4734 sayılı Kanunun temel ilkelerine aykırılık teşkil edeceğinden bu yönde uygulamaların sorumluluk doğuracağı hususuna dikkat edilmesi gerekmektedir.

İdareler, gerek yapılacak ihalelerde ve gerekse doğrudan teminlerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarda ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludurlar, denilmektedir. Rekabetin daha iyi sağlanması için piyasa araştırmasının daha kapsamlı ve varsa aynı iş kolunda alternatif başka firmaların da tespit edilerek yapılması gerektiği gibi, teklif alınan ve davet edilen firmalar bakımından da bu ilkeye uyulması gerektiği ve ortaklık yapılarının dikkate alınmasının faydalı olacağı değerlendirilmektedir.

4- FAİZ GİDERLERİ

Faiz giderleri 2021 yılında 458.954.827,99 TL olduğu görülmüştür. Toplam bütçe giderinin %11,22’si faiz giderlerini oluşturmaktadır.

5- CARİ TRANSFERLER

Bu gider kalemi içerisinde yer alan görev zararları kar amacı gütmeyen kuruluşlara, hane halkına yapılan transferler ve diğer sosyal amaçlı transferlerin 2021 yılında 340.333.812,42 TL olduğu görülmüştür. Toplam bütçe giderinin % 8,32’si cari transfer giderlerini oluşturmaktadır.

6-SERMAYE GİDERLERİ

Sermaye giderleri 2021 yılında 1.519.118.725,73 TL olduğu incelenmiştir. Toplam bütçe giderinin % 37,15’i sermaye giderlerini oluşturmaktadır.

7-SERMAYE TRANSFERLERİ

Sermaye Transferleri 2021 yılında 311.274.930,85 TL olduğu incelenmiştir. Toplam bütçe giderinin %7,61’i sermaye transferlerini oluşturmaktadır.

C- KOCAELİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİNİN BORÇLARI

Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin 31 Aralık 2021 tarihi itibariyle borç tablosu aşağıdaki gibidir.

Kocaeli Büyükşehir Belediyesinin toplam borcu = 4.724.787.766.75 TL’dir

Hazine Borcu = 4.517.616.800.30 TL’dir.

Piyasa Borcu = 207.170.966.40 TL’dir.

 D- AKTARMALAR

Mahalli İdareler ve Bütçe Muhasebe Yönetmeliği’nin 36. Maddesine göre 2021 Mali yılında yapılan ekleme ve aktarmalar incelendiğinde;

  1. Mahalli İdareler ve Bütçe Muhasebe Yönetmeliği’nin 36. Maddesi (b) bendinde “Aktarma yapılmış tertiplerden” aktarma yapılamaz hükmüne uyulmadığı görülmüştür. Birkaç örnek verecek olursak;

46.41.01.07 Destek Hizmetleri 01.3.9.00 Diğer Genel Hizmetler, 03.5.1.90 Diğer Müşavir ve Firma Giderleri kalemine ekleme yapılmış fakat daha sonra aynı bütçeden aktarma yapılmıştır.

  1. Mahalli İdareler ve Bütçe Muhasebe Yönetmeliği’nin 36. Maddesi (ç) bendinde “Projeye bağlı yatırım tertiplerden” aktarma yapılamaz hükmüne uyulmadığı görülmüştür. Birkaç örnek verecek olursak;

46.41.01.51 Yapı Kontrol Dairesi 06.1.0.00 İskân İşleri 06.5.1.01 Proje Giderleri kaleminden 1.313.098,06 TL aktarma yapılmıştır.

46.41.01.51 Yapı Kontrol Dairesi 06.1.0.00 İskân İşleri 06.5.7.04 Sosyal Tesisler bütçe kaleminden 15.156.147,71 TL aktarma yapılmıştır.

46.41.01.51 Yapı Kontrol Dairesi 06.1.0.00 İskân İşleri 06.5.7.07 Yol Yapım Giderleri bütçe kaleminden 12.000.000 TL aktarma yapılmıştır.

2021 Mali yılı ekleme-aktarma tutarı 777.648.453,29 TL olup, bu tutar 4.300.000.000 TL bütçenin yaklaşık %18,08 sini oluşturmaktadır.

  • Kocaeli Büyükşehir Belediyesinin çalışan personellerinin fazla çalışma süreleri incelendiğinde, 4857 saylı iş kanunun 5. Maddesi’ne ‘’Fazla çalışma süresinin toplamı bir yılda iki yüz yetmiş ( 270 ) saatten fazla olamaz’’ uygun davranılmadığı gözükmektedir. Müdürlükler bazında yapılan incelemede, aynı Müdürlük çalışanı personeller arasında mesai saatleri arasında büyük farklılıklar olduğu gözükmektedir.

Örneğin; Sağlık ve Sosyal Hizmetler Daire Başkanlığında çalışan bir personel 785 saat fazla mesai yaparken, aynı Müdürlük çalışanı diğer personel 274 saat fazla mesai yaptığı tespit edilmiştir. Buna birçok Müdürlük bazında örnek verebiliriz.

  • Bazı 21/f ve doğrudan temin alımlarının ısrarla kötü niyetli olduğu anlaşılan firmalardan yapıldığı görülmüştür.

Aşağıda örneği verilen harcamadan da anlaşılacağı üzere, bazı firmalar 21/f veya doğrudan teminlere verdikleri ilk tekliflerinde yaklaşık maliyetin ve diğer tekliflerin çok üstünde fiyat teklif etmelerine rağmen ikinci tekliflerinde büyük bir oranda fiyat düşürerek işi aldıkları görülmektedir. Bu firmaların ilk tekliflerini yüksek tutarak işi almaları durumunda belediyeden haksız ölçüde para kazanacakları anlaşılmaktadır.

Bu firmalar tespit edilmesine rağmen bu firmalardan teklif alınmasının uygun olmayacağı açıktır. Açık ihaleler hariç bu firmalardan pazarlık usulü ya da doğrudan teminlerde teklif alınmaması gerekir.

Yevmiye Tarihi     : 03.02.2021

Konu                      : Karamürsel Akçakoca Cami binasına profil alımı

Yaklaşık Maliyet   : 318.750TL+KDV

İşi Alan Firma       : Turanlar inşaat

Sözleşme Tutarı   : 279.750TL+KDV

  1.Teklif 2.Teklif Teklifler Arası Fark
Çerkezoğulları 296.250 286.875 9.375
Gök Beyaz inşaat 281.250 280.500 750
Turanlar inşaat 375.000 279.750 95.250

 

Mademki 279.750TL ye bu mal satılabiliyorsa neden firma ilk teklifini 375.000TL olarak yapıyor. Böyle kötü firmalara neden doğrudan temin ya da 21/f pazarlık usulü ile işler verilmeye devam ediyor.

  • Birbirine yakın tarihlerde yapılan etkinliklerde ses sistemi ve sahne kurulumu hizmet alımı işlerinde ihale yerine doğrudan teminler yapılmıştır. Bu işlerin yan teklifleri de hep aynı firmalardan alınmıştır. Bu tür işlerin yıl başlamadan önceden planlanması ve tek ihale olarak yapılması maliyetleri düşürecektir.
  • Konu: Ses sistemi ve sahne kurulumu hizmet alımı

Yevmiye Tarihi      : 06.09.2021

Firma                     : Ges ajans reklam

Fatura Tarihi          : 01.09.2021

Tutar                      :  120.000 TL + KDV

EVENT AJANS      : 121.000 TL + KDV

İZ PAK REKLAM   : 121.300 TL + KDV

Yer : SEKA  Park Sevgide Buluşalım ( 27/28 Ağustos)

  • Konu: Ses, ışık ve sahne kurulumu hizmet alımı

Yevmiye Tarihi     : 06.09.2021

Firma                     : Ges ajans reklam

Fatura Tarihi         : 01.09.2021

Tutar                      :  60.000 TL + KDV

EVENT AJANS      : 72.600 TL + KDV

İZ PAK REKLAM   : 77.500 TL + KDV

Yer:  Ereğli  ( 29 Ağustos )

Konu: Ses sistemi ve sahne kurulumu hizmet alımı

Yevmiye Tarihi     : 06.09.2021

Firma                     : Güzel Sanatlar Tan Org Reklam İnşaat

Fatura Tarihi         : 01.09.2021

Tutar                      :  118.000 TL + KDV

EVENT AJANS      : 121.000 TL + KDV

İZ PAK REKLAM   : 121.300 TL + KDV

 

Yer : SEKA  Park ( 29/30 Ağustos) . Bu tür örnekler çok sayıdadır.

  • Birbirinin devamı niteliğindeki işler (aslında tek iş) ayrı ayrı doğrudan teminle ve aynı firmadan alınmıştır. Bu tür işler birleştirilip ihale ile alınması daha uygun olmaz mıydı?

Örnekler:

  • Konu: Aşkın Sesi Yunus Emre Programı İçin Program Metni Hazırlama Ve Seslendirme Hizmet Alımı 22/d

Fatura Tarihi    : 13.12.2021

Firma                : Sena Uygun (Senay Organizasyon)

Tutar                 :  53.500TL+9.630TL Toplam 63.130TL

Diğer Teklifler  :

Er Ajans (Erkan Bakıroğlu)

Yakamoz Organizasyon (Yavuz Adatepe)

 

  • Konu: Aşkın Sesi Yunus Emre Programı Hizmet Alımı 22/d

Fatura Tarihi   : 13.12.2021

Firma               : Sena Uygun (Senay Organizasyon)

Tutar                :  118.200TL+21.276TL Toplam 139.476TL

Diğer Teklifler:

Er Ajans (Erkan Bakıroğlu)

Yakamoz Organizasyon (Yavuz Adatepe

 

  • Konu: 29 Ekim Cumhuriyet Bayram programı için sahne kurulumu ve tasarım hizmeti

Fatura Tarihi    : 03.11.2021

Firma                : Devin Tanıtım Organizasyon (Ankara)

Tutar                 :  115.000TL+20.700TL Toplam 135.700TL

Diğer Teklifler:

CTS uluslararası ticaret

TG Ekspo uluslararası fuarcılık

 

  • Konu: 29 Ekim Cumhuriyet Bayram Drone Yarış Etkinliği

Fatura Tarihi      : 02.11.2021

Firma                  : Devin Tanıtım Organizasyon (Ankara)

Tutar                   :  220.000TL+36.900TL Toplam 259.600TL

 

  • Açık ihale ile yapılacak işler ayrı ayrı pazarlık usulü ve doğrudan teminle yapılmaktadır. Örneğin Karamürsel ilçesinde beton hendek kaplama işinin betonu pazarlık usulü ile bir firmadan alınırken, işçiliği de ayrıca doğrudan teminle başka bir firmadan alınmıştır. Bu işler birleştirilip açık ihale ile alınabilir.
  • Konu: Karamürsel ilçesinde kullanılmak için hazır beton alımı (21/f)

Yevmiye Tarihi    : 30.06.2021

Firma                    : Çerkezoğulları inşaat nakliyat

Tutar                     :  400.200TL+KDV

 

  • Konu: Karamürsel ilçesinde beton hendek kaplama işi (V kanal) işçilik hizmeti (22/d)

Yevmiye Tarihi    : 29.06.2021

Firma                    : Sebahattin Ersoy

Tutar                     :  98.100TL+17.658 KDV toplam 115.758 TL

  • Momentum firmasının tasarımda çok iyi olduğu söyleniyor, ancak firmanın sadece tasarımda değil birçok alanda da yetkin olduğu ve iş yaptığı gözükmektedir. Bir firma düşünelim ki o firmadan;
  • Tasarım işleri yapılıyor,
  • Dekor işleri yapılıyor,
  • Sanatçı organizasyonları yapılıyor,
  • Ön hazırlık ve koordinasyon işleri yapılıyor,
  • Albüm hazırlık çalışmaları yapılıyor,
  • Davetiye ve broşür alımı yapılıyor,
  • Canlı yayın ve kameraman temini yapılıyor,
  • Tanıtım günleri için hizmet alımı yapılıyor,
  • Konserler düzenleme işi alımı yapılıyor,
  • Tanıtım kitabı alımı yapılıyor,
  • Tanıtım filmleri alımı yapılıyor,
  • Festival ve gençlik söyleşi hizmet alımları yapılıyor,
  • Sahne şov hizmeti alımı yapılıyor.

Ve bu alımlar tek kişiden alım 22/b, doğrudan temin ya da 21/f pazarlık usulüyle yapılıyor.

Tüm bu alımlar yasal olabilir ama etik midir?

Fatura Tarihi     : 08.11.2021

Konu                 : Sahne Şov Hizmeti

Firma                :  Momentum Agency İletişim

Tutar                 :  113.850 + KDV = 134.341 TL

 

Fatura Tarihi     : 29.07.2021

Konu                 : Gençlik ve Spor Müdürlüğü Promosyon Malzeme Alımı ( Çakı-Şapka-Kamp Lambası- Armut Koltuk-Silikonlu Bileklik)

Firma                :  Momentum Agency İletişim

Tutar                 :  116.000 + KDV = 136.800 TL

Fatura Tarihi     : 17.11.2021

Konu                 : Kocaeli Türküleri 2. Albümünde türkü okuyacak solist hizmeti.

Firma                :  Momentum Agency İletişim

Tutar                 :  108.500 + KDV = 128.030 TL

Fatura Tarihi     : 15.11.2021

Konu                 : Dekor Hizmeti, Davetiye ve Broşür Alımı

Firma                :  Momentum Agency İletişim

Tutar                 :  110.000 + KDV = 129.800 TL

 

Gibi örnekler çoğaltılabilir.

 

  • Belediyemiz pek çok proje hazırlama hizmetini 21/f pazarlık usulü veya doğrudan teminle firmalara yaptırmaktadır. Bu projeleri, belediyede istihdam edilen mühendisler ve mimarlar yapamaz mı?

Örnekler:

Konu Maşukiye Aygırdere Islah projesi hazırlama hizmeti işi 22/d
Yevmiye tarihi 31.05.2021
Tutar 70.000+KDV
Firma Prizma Mühendislik Proje Taahhüt (İstanbul Ataşehir)

 

Konu Derince liman bağlantı kavşak projesi hazırlama hizmeti işi 21/f
Yevmiye tarihi 29.4.2021
Tutar 336.754+KDV, 51.604 TL iş artışı
Firma Prizma Mühendislik Proje Taahhüt (İstanbul Ataşehir)
Yan Teklif EPRO CSM Mühendislik ( İstanbul )
Yan Teklif Taha Design Mühendislik ( İstanbul )
Yan Teklif BS Uluslararası Mühendislik ( İstanbul )

 

Konu Kartepe ilçesi Ormanya Yaya üst geçit köprüsü projesi hazırlama hizmeti işi 22/d
Yevmiye tarihi 27.10.2021
Tutar 94.400
Firma Prizma Mühendislik Proje Taahhüt (İstanbul Ataşehir)
Yan Teklif EPRO CSM Mühendislik ( İstanbul )
Yan Teklif Taha Design Mühendislik ( İstanbul )

 

Konu Dilovası Hastane Yolu Bağlantı Viyadüğü Kesin projesi hazırlama hizmeti işi 21/F
Yevmiye tarihi 26.02.2021
Tutar 219.157,43+39.448,34TL KDV TOPLAM: 258.605,77TL
Firma Prizma Mühendislik Proje Taahhüt (İstanbul Ataşehir)
Yan Teklif EPRO CSM Mühendislik ( İstanbul )
Yan Teklif Taha Design Mühendislik ( İstanbul )
Yan Teklif BS Uluslararası Mühendislik ( İstanbul )

 

Bu işlerde diğer teklifler de genelde aynı firmalardan oluşmuş.

  • Belediyenin kendi imkânları ve işçileri ile yapılabilecek işler, firmalara yaptırılıyor. Belediyenin A takımı ve diğer personeli çok daha önemli teknik işleri yapabiliyor iken bazı basit işlerin firmalara yaptırılması anlaşılır değildir.

Örnekler:

  • Konu: Kocaeli Kongre Merkezinin dış mekan çatı ve su olukları temizlik hizmet alımı (22/d)

Yevmiye Tarihi  : 27.01.2021

Firma                  : Seyhan gümüş/yağmur çiçekçilik

Tutar                   :  19.352TL

  • Konu: SDKM binası için dış cephe temizlik hizmet alımı

Yevmiye Tarihi  :15.10.2021

Firma                  : Ali Mete Taah. San.

Tutar                   :  47.500TL + 8.500 TL Toplam 56.050 TL

Fatura Tarihi      : 11.10.2021

İHALELER

  • Kocaeli genelinde demir köprü tadilatları işinin, niçin özel davet gerektiren 21/b pazarlık usulü ile yapıldığı anlaşılamamıştır.

Bilindiği üzere 21/b pazarlık usulü: Doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen veya yapım tekniği açısından özellik arz eden veya yapı veya can ve mal güvenliğinin sağlanması açısından ivedilikle yapılması gerekliliği idarece belirlenen hallerde veyahut idare tarafından önceden öngörülemeyen olayların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması hallerinde uygulanır.

Köprülerin tadilatında bu sebeplerin hiç birinin olduğunu düşünmüyorum. Köprülerin sıfırdan yapımı söz konusu olsa belki bu usul uygulanabilir ama tadilat işinde davet usulünün uygulanması anlaşılabilir değildir. 400 gün süreli olacak bir işin ne gibi bir acelesi olabilir?

Ayrıca bu işte de benim kötü niyetli olarak gördüğüm firmalardan biri ihaleyi almıştır.

Konu: Kocaeli genelinde demir köprü tadilatları işi

5 firma davet ediliyor. Emay, Sarka yapı, İlke Yapı, Parkan İnşaat, Ense Teknoloji Yapı. 3 firma teklif veriyor.

 

  1.Teklif 2.Teklif Teklifler Arası Fark
Emay 10.856.781 TL+KDV 10.791.781 TL +KDV 65.000TL
Sarka madencilik 11.426.826 TL+KDV Toplamada hata olduğu için eleniyor  
İlke yapı 12.956.449 TL+KDV 10.244.868 TL +KDV 2.711.581TL

 

Yaklaşık Maliyet    : 10.994.972,39 TL

İşim bitim süresi   : 30.09.2022 (400 gün)

İhale tarihi              : 13.08.2021

İhaleyi alan firma  : ilke yapı

Bir firma ikinci teklifinde sadece 65.000tl düşerken diğer firma yaklaşık 2,7 milyon fiyat düşürmüş ve ihaleyi almıştır.

 

  • İzmit ilçesi Hürriyet ve Cumhuriyet Caddelerinin yeniden yapılması işinde de yukarıdaki gibi bir durum söz konusudur.

Bilindiği üzere iş 21/b pazarlık usulüyle yapılmıştır. İhaleye katılmayan başka bir firma tarafından mahkemeye başvuruluyor. Mahkeme başvuruyu yapan firmayı haklı buluyor ve durdurma kararı veriyor. Bundan dolayı tasfiye kararı veriliyor ve geri kalan işleri Büyükşehir Belediyesi kendi imkânlarıyla yapıyor. Peki, bu ihale baştan neden açık ihale ile yapılmadı? 21/b ile yapılmasının yasal kaynağı nedir?

Yevmiye Tarihi        : 14.07.2021

Firma                         : Simge –Mat

Sözleşme bedeli       : 38.824.277,65TL

İhale türü                   : 21/b

Davet edilen firma    : 5

Yaklaşık maliyet       : 39.761.107,69TL+KDV

  • Karamürsel Kent Meydanı köprülü kavşağı yapımında iş iki kez ihale edilmiştir. İş, yargıya taşınmıştır. Ve ilk derece mahkemeyi yüklenici firma kazanmıştır. Dava istinaf aşamasındadır.

İşin uzaması ve iki kere ihale edilmesi nedeniyle planlanan ilk maliyeti ile bitirme maliyeti arasında ciddi farklar oluşmuştur. İşin planlanan ilk maliyeti yaklaşık 42 milyon lira iken işin bitirme maliyeti yaklaşık 51,5 milyona ulaşmıştır.

Buradaki sorunun kaynağı Kamu İhale Kanunu mu?  Firmanın tasfiye kararına olumsuz görüş veren Maliye Bakanlığı mı? Kocaeli Büyükşehir Belediyesinin ilgili teknik Daireleri mi?  Ya da Hukuk birimi midir?

  1. İhaleyi Alan Firma : Sedyol İnşaat + Alsa Nak. İnşaat

İhale Tutarı                    : 41.967.576,80 + KDV

Ödenen Para                : 12.500.000TL (2.000.000TLde  fiyat farkı ödeniyor) Toplam: 14.500.000TL

 

  1. İhaleyi Alan Firma : İlke Yapı İnşaat

İhale Tutarı                 : 38.954.324,60+Kdv

Ödenen Tutar             : 38.954.324,60 TL KDV

Yaklaşık Toplam ödenen: 12.500.000 TL + 39.000.000 TL = 51.500.000 TL

  1. İhale ile 2. ihale arasındaki fark 9.500.000 TL olduğu gözükmektedir.
  • Kandıra Belediyesi Hizmet Binası Yapım İşi iki kez ihale edilmiştir. Normal şartlarda 450 günde bitirilmesi gereken bina 1140 gün de bitirilmeye çalışılmıştır. 690 gün yani 23 ay gecikme (yaklaşık 2 yıl gecikme) yaşanmıştır. Bu kadar gecikme olması normal midir? Bu kadar uzun süreli gecikmenin sebebi açıklanmalıdır?

 

İhale Tarihi                : 01.06.2018

Sözleşme Tarihi       : 06.07.2018

  1. ihaleyi alan firma : El Yapı İnşaat
  2. İhaleyi alan firma : Artıdeğer inşaat

 

İhaleler ve doğrudan teminler için yaklaşık maliyet tespitlerinde piyasa araştırmasının detaylı ve daha sağlıklı olması için, birçok firmadan fiyat alınması gerekmektedir. Böylelikle daha gerçekçi bir yaklaşık maliyet hesaplaması yapılmış olur diye düşünüyorum.

Denetim komisyonu olarak inceleme yaptığımız (YBS) bilgisayar ortamındaki evrakların oldukça eksik olduğunu gördük. Daha sağlıklı ve iyi bir denetim olması için belgelerin okunaklı ve eksiksiz taranarak bilgisayara yüklenmesi gerekmektedir.

Yıl içerisinde belirli gün ve haftalar için düzenlenen etkinlik ve organizasyonlar için önceden planlama yapılarak, doğrudan temin ve pazarlık usulü yerine açık ihale yapılması daha doğru ve daha ekonomik olur düşüncesindeyim.

Müdürlükler tarafından yapılacak ihaleler ve doğrudan temin işlemlerinde uygulama birliği sağlanması, kurumsal harcama verilerinin takibinin daha kolay yapılabilmesi ve benzer harcama taleplerinin birleştirilerek temin edilebilmesi için 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi mal alımları, hizmet alımları, danışmanlık hizmet alımları ve yapım işlemleri ile aynı Kanunun 22. Maddesinde belirtilen alım işlemlerinin uygulamadaki aksaklık ve yanlışlıklara mahal vermemesi, ayrıca mal alımı, hizmet alımı ve yapım işleri ihaleleri ile işi ve işlemlerinin denetimini kolaylaştırmak amacıyla söz konusu alımların norm kadro yönetmeliğine uygun görülecek bir müdürlük uhdesinde gerçekleştirilmesi tavsiye edilir. İdari ve Mali iş ve işlemlerinin yetişmiş ve mevzuata hâkim personel tarafından yürütülmesi, gerekli hizmet içi eğitimin sürekli aldırılması sağlanmalıdır.

IV-TESPİT VE ÖNERİLER

  1. Cari giderlerde azami tasarruf sağlanarak, yatırım giderlerinin artırılması uygun olacaktır.

Kurumda kullanılan ancak ekonomik olmayan araç ve gereçlerin kullanılmaması veya yenilenmesi yedek parça,  tamir ve bakım giderlerini azaltacaktır.

  1. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun temel ilkelerini düzenleyen 5.maddesi “İdareler, bu kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.
  2. Eşik değerlerin altında kalmak amacıyla mal veya hizmet alımları ile yapım işleri kısımlara bölünemez.” hükmü, amaç olduğundan, madde hükmüne uyulma ve daha titiz mal ve hizmet alımlarının yapılması, aksi durumların hukuki sorumluluk doğuracağı unutulmamalıdır.
  3. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunun 22/d maddesi doğrultusunda yapılan alımlarda sektör bazında sürekli aynı firmalardan teklif alındığı gözlenmiştir. Bu tür alımlar belirlenerek açık ihale usulü ile satın alınması veya hizmetin yaptırılması sağlanmalıdır.
  4. Yapılan alımlarda Kocaeli firmalarından teklif alınmasına öncelik verilmelidir.
  5. Mal ve hizmet alımları piyasa fiyat araştırmalarının titizlikle yapılması gerektiği, yüksek fiyatlardan kurumun ihtiyacı olan mal ve hizmet alımlarının yapılmasının önüne geçmek için gerekli tedbirler alınmalı ve alımlarda önceki alımların fiyatları ile sonraki alımların fiyat mukayesesi yapılmalıdır.

SONUÇ                   

Belediyenin kaynaklarını verimli ve daha faydalı kullanmak gerekmektedir. Planlamalar daha dikkatli yapılmalıdır. Yatırımlara daha fazla kaynak aktarılmalı, gereksiz harcamalardan kaçınılmalıdır. Tahsilatlara daha fazla önem verilmelidir.”