Ana Sayfa Arama Yazarlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
blank
Uğur Enç

Belediye başkanları için bu oyunlar şart olmalı!

İnsan içinde bulunduğu yazık durumu çok çabuk kanıksıyor.
Daha da kötüsü zamanla uyum sağlıyor.
Yazık bildiklerinden biri haline geliyor.
Ne acı ki kural tanımazlık bir kara delik gibi çevresindeki herkesi içine çekiyor.
*
Kocaeli’de büyük bir trafik sorunu var.
Bu sorunun 2 ana başlığı var bana sorarsanız.
Birincisi planlama.
Sürekli olarak büyük ulaşım projeleri gündeme geliyor, duyuruluyor.
Çoğu ya tamamlanamıyor ya da tamamlandıktan sonra da beklendiği gibi trafik sorununda gözle görülür bir çare yaratmıyor.
*
Ocak 2023’te bir basın bülteni hazırlanmış Kocaeli Büyükşehir Belediyesi tarafından.
2053 Kocaeli Sürdürülebilir Ulaşım Ana Planı ve Lojistik Ana Planının Güncellenmesinde sona yaklaşıldığı duyurulmuş.
Peki bu plan şu anda ne aşamada?
Bu planla ilgili bir kamuoyu duyurusu neden yapılmadı?
Bu plana neden vatandaş olarak biz ulaşamıyoruz?
Bu plan kapsamında yapılan çalışmalar neler?
Bu plan kapsamında yapılacak çalışmalar neler?
Bilen yok.
*
Bu plan dışında bir de Kocaeli Ulaşım Ana Planı var.
Bu planın çalışmalarına 2010 yılında başlanmış ve 2012 yılında tamamlanmış.
2025 yılı hedefli olarak hazırlanmış Kocaeli Ulaşım Ana Planı.
O plan nerededir, öngörülere ne olmuştur merak ediyorum.
İmar planlarında önemli değişiklikler olduğunu, bu sebeple 2012 yılında tamamlanan Kocaeli Ulaşım Ana Planı için sadece 2 yıl sonra yeni bir çalışma yapıldığını ise internette yaptığım araştırmalarda öğreniyorum.
2014 yılında Kocaeli Büyükşehir Belediyesi yeni bir ulaşım ana planı çalışması yaptırıyor.
Bu defa 2035 hedef yıl olarak alınıyor.
Buna göre 21 sene içerisinde Kocaeli’de trafikteki şahsi araç sayısının ulaşımdaki yüzdesi 13 puan artacak ve her 100 vatandaştan 36’sı kendi aracıyla ulaşım yapacak.
Yaya oranı yüzde 40 seviyelerinden yüzde 20’lere düşecek.
Servis kullanımı oranı yüzde 1 artacak ve yüzde 15 olacak.
Toplu taşıma kullanımı ise yüzde 23 seviyelerinden sadece yüzde 29’a yükselecek.
2035 yılında Kocaeli’deki toplam günlük yolculuk sayısı 8 milyon olarak öngörülüyor.
Her 1.000 kişiden 221’nin araç sahibi olacağı düşünülüyor.
Nüfusumuzun ise 3 milyon 900 bine ulaşılacağı varsayılıyor.
Peki bu kent buna hazır mı?
Hafif raylı sistemle birlikte bir nebze ulaşım rahatlığı sağlanabileceğini düşünüyorum.
İnternetten ulaşabildiğim 2014 yılında hazırlanın Kocaeli’nin görünürdeki en güncel ulaşım planında 2035 yılında 212 kilometre hafif raylı sistem yani metro hattı inşa edilmesi öngörülüyor.
Tramvay ise 10 kilometre de kalacak gibi planlanıyor.
Aynı planda 205 kilometre yeni karayolu ile 38 adet kavşak düzenlemesi önerisi var.
Kocaeli’nin ulaşım ana planı için can alıcı konu bu bana sorarsanız.
Metro inşa çalışmaları hali hazırda başladı.
Yatırım bütçesi onaylandı.
Kent genelinde sondaj çalışmaları da yapılıyor.
Ancak aynı şeyi karayolları ve kavşaklar için söylememiz pek mümkün değil.
Müteahhit sorunu nedeniyle duran Derince çok katlı kavşağı ne oldu, bilen yok.
Başiskele’de dev bir kavşak projesi seçim vaadi olarak duyurulmuştu.
Bu proje ne aşamada, çalışmalar ne zaman başlayacak merak ediyoruz.
Bir de Başiskele kavşağı o bölgedeki trafik sorununu çözebilecek mi emin değilim.
Kavşağın ardında D-130’dan bir katılım sorunu var, evet.
Ancak kavşağın çıkışından sonra eski Gölcük yolu olarak bilinen sahil kesiminde de İzmit’e kadar büyük bir trafik yoğunluğu var.
2 şeritli yol yetmiyor.
Sadece kavşak inşaatları bu bölgedeki sorunu çözecek gibi değil.
Eski Gölcük yolunda ve D-130’da büyük bir yol genişletmesi yapmak gerek.
Başiskele’de planlanmadan imara açılan arsalarda peşi sıra yükselen siteler nedeniyle mevcut ana ulaşım güzergahları araçlar için çok yetersiz kalıyor.
Hal böyle olunca 10 dakikalık yol 1 saatlik bir trafik çilesine dönüşüyor.
Üstelik bu çile bugün 1 saat.
Halen daha Başiskele’de büyük bir şantiye edasıyla peşi sıra yeni konutlar yükseliyor.
Trafik yükü her geçen gün artıyor.
2 şeritli yol ise yerinde sayıyor…
*
Bir de Kartepe sorunu var.
Yaklaşık 1 yıl boyunca stat için yan yol katılımı inşa edildi.
Bu bir fırsattı aslında.
D-100’de de transit bir hat oluşturulabilirdi.
Olmadı.
1 yıl boyunca tek şeride kadar düşen yol yapım çalışmaları sonucunda bugün halen Kartepe-İzmit hattında trafik yoğunluğu mevcut.
Bu yoğunluk da her geçen gün artmaya devam ediyor.
Benzer bir sorun D-100’ün diğer yakasında, Derince-İzmit hattında da var.
Bırakın D-100’ü her mesai öncesinde ve sorasında Sekapark’ın tek şeritli yolunda dahi araçlar karınca hızıyla ilerliyor.
Sabah 8-9 akşam 17-19 saatleri arasında Kocaeli’de trafiğe çıkmak, İzmit merkezli bir güzergahtan Başiskele-Kartepe-Derince’ye seyahat etmek büyük bir işkence.
Bu işkence toptan bir planlama ve yenileme ile aşılabilir.
Kentsel dönüşüm çalışmalarının seçim öncesinde sıkça konuşulduğu kentimizde bu dönüşüm çalışmalarının sadece hasarlı ya da sağlam olmayan binaların güçlendirilmesi için değil mevcut ulaşım hatlarının da geliştirilmesi için bir fırsat olarak kullanılması gerekiyor.
Kamulaştırılacak olan binaların yerinde yeni yapıların yükselmesinden önce mevcut imar durumları ve trafik yükü hesaba katılarak yollar genişletilmeli, yol katılımlarındaki kavşaklar çağa uygun bir hale getirilmeli.
*
Çok basit bir şekilde anlatırsam City Skylines diye bir kent yönetim simülasyon oyunu var.
Ben pek sevmiyorum bu oyunu.
Gerçekçi değil.
Benzer bir oyun da Workers & Resources: Soviet Republic.
Çok daha gerçekçi ve zor.
Çöp arabalarına kadar planlamanız gerekiyor.
Bu oyunların atası da Simcity.
Bu oyunlarda kural şu, vatandaşını memnun et.
Bana kalırsa her belediye başkanı için bu oyunları başarıyla bitirmek aday olabilmeleri için bir ön şart olmalı.
Neden mi?
Trafik için en basit haliyle anlatayım…
Yol inşa ediyorsunuz oyunu başında.
Tek şeritli olarak git-gel planlıyorsunuz.
Oyun ilerledikçe yeni yerleşim yerleri açıyorsunuz.
Sonra trafik yükü artıyor.
Peki ne yapıyorsunuz?
Kamulaştırma yaparak yollarınızı genişletiyorsunuz.
2 şeritli yollar inşa ediyorsunuz.
Sonra bulvarlara çeviriyorsunuz bu alanları.
Ardından tüneller inşa ediyorsunuz.
Kentinizden transit geçişler oluşturuyorsunuz.
Çok kaba ve en basit anlatımıyla ulaşım sorunu nedir, nasıl çözülür bunu anlıyorsunuz.
Kocaeli’deki trafik sorunu çözülecekse bence bu oyunlardan herhangi biri seçilip, Kocaeli’nin bir benzeri inşa edilebilir.
Kent trafiği simüle edilmiş olur.
Belediye başkanları da stres atmak için otururlar bu simülasyonun başına sorunları tek tek çözmeye çalışırlar.
Oyunda başardıklarını, gerçek hayatta uygularlar.
Eminim bugünkü halimizden daha iyi bir  Kocaeli ile karşı karşıya kalırız o zaman.
Bu benim kıt aklımda, dar bilgimle önerebileceğim en basit çözüm.
Aksi durum, iki yılda bir yapılan kağıt üzerindeki ana ulaşım planları, kavşak inşaat vaatleri filan kente bir merhem olacak gibi durmuyor.
Yıllardır deneniyor, geldiğimiz nokta ortada.
2025 yılında sayılırız artık.
Trafik her geçen gün bir yük haline geliyor.
İnsanlar bıkmış durumda.
Bir çare şart.
Çare bilgisayar oyunlarında olabilir.
Denemeye değer…

YORUMLAR

3 adet yorum var

  1. mevcut demiryolu etkin ve verimli kullanılmalı. Bölgesel tren sefer sayısı arttırılmalı. Halen kapalı olan tren istasyonları açılmalı. Kartepe ilçesine belediye binası bölgesine yeni tren istasyonu daha açılmalı.

  2. ulaşım sadece yolcu taşımadan ibaret değildir. Yük taşımaclığı da ulaşıma dahil edilmeli. Liman demiryolu bağlantısı bile yok çogu limanda

  3. Siz belki o taraflarda yaşıyorsunuz ama biz Darıca Çayırova ve Gebze’de felaketi yaşıyoruz iş çıkış saatlerinde bir buçuk iki saate yakın 5 kilometre Yolu gidemiyoruz yapılması gereken çok basit önlemlerle önüne geçilebilecek şeyler var Çayırova’da 10 tane yolun birleştiği bir göbek var Sabahları Çile Halbuki yan Yollar açılarak trafik rahatlığı asılabilir ama nerede bunu düşünecek nerede vatandaşın derdiyle dertlenecek başkanlar ancak günü kurtarma peşindeler Lütfen siz büyükşehire bunları bildirin bir an önce bu sorunlara el atsınlar

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

YAZARLAR
TÜMÜ